Het reserveringssysteem voorkomt dubbele afspraken en overboekingen. Het systeem houd automatisch jouw reserveringen en gemaakte afspraken bij. Door een koppeling met jouw agenda en e-mail blijf je op de hoogte. Het maakt het aannemen en verwerken van reserveringen, afspraken of boekingen gemakkelijker.
Het reserveringssysteem koppelt jouw reserveringen automatisch aan jouw agenda, bijvoorbeeld Google Calendar of Microsoft Outlook Calendar. Je klanten kunnen een afspraak maken op jouw website en deze afspraak wordt automatisch gekoppeld aan jouw agenda.
Je kunt ook zelf afspraken in je eigen agenda inplannen, deze afspraak wordt dan automatisch gekoppeld aan het reserveringssysteem op jouw website.
Op deze manier zijn alle afspraken zichtbaar op één en dezelfde plek, namelijk jouw agenda. Het voordeel hiervan is dat dit gemakkelijk te gebruiken is, zonder dat je hoeft te leren werken met een nieuw systeem. Je blijft je huidige agenda gebruiken, maar deze is dan gekoppeld aan al je reserveringen die gemaakt worden via de website.
Plan je een afspraak in via jouw eigen agenda, dan wordt deze ook als bezet gemarkeerd op de website.
Wanneer je gebruik maakt van het reserveringssysteem kunnen jouw klanten gemakkelijk een reservering maken, een afspraak inplannen of een boeking maken.
De eerste stap is dat een agenda wordt getoond met de beschikbare dagen en tijden. Je kunt zelf aangeven hoe de agenda eruitziet. Je kunt het systeem filteren op basis van de gemaakte reservering per klant, een bepaald product of per tijdslot.
Jouw klanten krijgen op jouw website een agenda te zien met de beschikbare dagen en tijden. Vervolgens kunnen ze kiezen wat ze willen boeken of reserveren, voor welke periode en voor welk gezelschap. Ben je eigenaar van een camping, dan maken gasten een reservering voor een periode van een aantal dagen. Als schoonheidsspecialiste boeken jouw klanten een afspraak voor een aantal uur. Het systeem is te gebruiken voor iedere branche, omdat het een koppeling is van al jouw reserveringen aan je agenda.
Na het bevestigen van de boeking, kunnen jouw klanten gemakkelijk betalen. Zodra je een reservering hebt gemaakt, is het voordeel van een geautomatiseerd reserveringssysteem dat jouw klant een bevestiging hiervan krijgt. Je kunt zelf kiezen of jouw klanten een bevestiging ontvangen via de mail of per sms. Ook is het bijvoorbeeld mogelijk dat vlak voor aanvang van de gemaakte afspraak de klant een herinnering krijgt.
In jouw agenda kun je binnen één oogopslag zien wie er een afspraak heeft gemaakt en deze dus ook gemakkelijk aanpassen. Ontvang je bijvoorbeeld een mailtje dat een reservering verzet moet worden naar een week later dan is dit mogelijk binnen een paar klikken. Ook kun je instellen dat je dagelijks, wekelijks of maandelijks een overzicht ontvangt van de gemaakte reserveringen.
Binnen het beheer van de reservering kun je daarnaast verdere informatie vinden van de boeking, zoals specifieke voorkeuren waar je rekening mee dient te houden. Een reserveringssysteem is ook een handige manier om klantgegevens te verzamelen. Deze gegevens vullen jouw klanten namelijk in zodra zij een boeking doen.
Op basis van deze klantgegevens kun je vervolgens een rapportage maken. Zodoende kun je de relatie met jouw klanten ook verbeteren. Door bijvoorbeeld acties aan te bieden aan bepaalde klanten die een behandeling vaak boeken. Je hebt namelijk inzicht in welk product/dienst het meest worden gereserveerd.
Heb je een camping en wil je graag de reserveringen beter kunnen beheren? Een reserveringssysteem maakt de bezetting op jouw camping inzichtelijker. De boekingen die op jouw website worden gemaakt, worden gekoppeld aan het reserveringssysteem.
De bezoeker kan een reservering maken door bijvoorbeeld een campingplaats aan te klikken op de plattegrond van de camping. In het reserveringssysteem is zichtbaar op welke data het gezelschap komt. Ook kun je de reserveringen categoriseren op basis van de verschillende accommodatie types.
Een reserveringssysteem kan ook gebruikt worden door een sportvereniging. Voor een tennisvereniging is het bijvoorbeeld gemakkelijk voor leden om een tennisbaan te reserveren. Het voordeel hiervan is dat je elke dag kunt zien hoe druk het is op het park en aan de hand daarvan de bardienst inplannen.
Als eigenaar van een schoonheidssalon kun je met behulp van een reserveringssysteem afspraken laten maken. Zo kun je op een overzichtelijke manier je agenda beheren. De klant ontvangt na het reserveren van een afspraak automatisch een e-mailbevestiging.
Ik help je graag verder